User Need Statements: The ‘Define’ Stage in Design Thinking
1. Problem statements (= User need statements / point-of-view statements)
An actionable problem statement used to summarize who a particular user is, the user’s need, and why the need is important to that user. It defines what we want to solve before you move on to generating potential solutions, in order to 1) condense your perspective on the problem, and 2) provide a metric for success to be used throughout the design thinking process.
Design thinking 프로세스에서 Define 은 아이디어 도출 이전에, 무엇을 해결하고자 하는지 문제를 정의하는 단계입니다. 이 때 중요하게 알아두면 좋은 것이 바로 Problem statements인데요, Problem statements 는 위의 아티클 내용처럼, 유저가 누구이며 어떤 니즈를 가지고 있는지, 왜 그 니즈가 유저에게 중요한 지를 명확하게 표현하기 위한 방법이자 문장이라고 할 수 있습니당.
Problem statements 에서 집중할 부분은 솔루션을 위한 'how' 가 아니라 문제를 명확하게 알기 위한 'what' 이라는 점도 기억해야 하는데요, define 단계에서 how에 해당하는 '드롭다운', '대쉬보드' 와 같은 실행방향 혹은 솔루션에 집중할 경우, 최선의 해결방법을 가진 디자인을 도출하지 못할 수도 있기 때문이에요. 스스로 솔루션을 미리 정해두고 생각하면서 틀 안에 가두는 것을 지양하는 연습이 필요할 것 같네요.
Problem statements는 포맷이 정해져 있는데요, 아래와 같이 표현됩니다. 각 항목 별로 예시와 함께 살펴보면,
👉 Problem statements : [a user] needs [a need] in order to [a goal].
1) a user: 리서치를 바탕으로 도출된 특정 페르소나 혹은 실제 엔드유저군에 해당되는 유저
- Alieda, a multitasking, tech-savvy mother of 2
- Carol Ann, a researcher with an appetite for adventure
- Sam, a connected YouTuber in the city
2) a need : 디자이너나 팀이 정한 니즈나 솔루션에 해당되는 것이 아닌, 실제 유저가 가지고 있는 니즈.
- To quickly and confidently compare options without leaving her comfort zone
- To meet and socialize with others, while maintaining family balance
- To get validation from others when making an important decision
3) a goal : 니즈를 충족함에 따라 생기는 결과(목적) 혹은 니즈에 대한 인사이트
- Spend more time doing the things that really matter
- Feel confident having new friends over for dinner
- Pursue a lifelong dream that has always taken the back seat
이렇게 문제를 명확히 정의하는 과정을 통해,
1) 유저와 니즈를 확실하게 파악하고
2) 팀원들에게 같은 목표가 명확하게 주어지고
3) 목표 달성을 위한 측정방법이 정의할 수 있습니다.
2. Process
Problem statements 설정 프로세스도 간략히 살펴보겠습니당.
1. 스코프 설정
2. 정성 조사 실시
- Qualitative inputs: user interviews, field studies, diary studies, qualitative surveys 등
- mapping methods: empathy maps, journey maps, service blueprints 등
3. 데이터 분석 및 인사이트 도출
“you are the designer. Your job is to be a deep, empathetic listener and to imagine ways to solve their problem. Take responsibility to create something better than the customer could have imagined. They are the inspiration, but you are the creator.” Practice this by continuing to ask yourself why" (Rebecca Sinclair)
👉 분석 시 꼭 염두해야 할 질문들
- What does the user care about?
- Why is this important to the user?
- What emotion is driving the user’s behavior?
- What does the user stand to gain?
4. 크리틱
👉 크리틱 시 체크해야 할 질문들
- Are you thinking about your users’ needs as a verb, rather than a noun?
- Does this need statement launch you into ideation?
- Does the statement capture the nuances of what solving this need would mean in your user’s life?
5. 측정 방법 설정
마지막으로 유저의 니즈가 충족되었는 지 확인하기 위한 측정방법을 추가합니다. 많이 쓰이는 방법으로는,
- Number of returns
- Customer satisfaction
- Renewed policies or continued use
- Recurring purchases or subscriptions
- Likelihood to recommend the product
더 자세한 내용은 아티클을 확인해보세요! 저는 기본적으로 이 블로그를 정보전달보다는 제가 읽고 기록하는 용도로 쓰고 있기 때문에..혹시 읽으시는 분들이 계시다면 어색한 문장들도 있고 부족한 내용도 보일 수 있습니다. 제가 적은 내용은 정말 일부일 뿐..! 내용을 보고 더 공부하고 싶은 분들이 계시다면 링크로 첨부한 아티클을 꼭 자기 전에 읽어보세요ㅎㅎ(잠이 잘 옵니다)
마지막으로 숨겨진 니즈를 찾는 것이 중요하다는 점을 시사하는 헨리 포드의 문장 🙌
“If I asked people what they wanted, they would have said faster horses.” (by Henry Ford)
✍️ UX디자인 영어용어정리 👉 영어단어정리
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